top of page
Foto van schrijverWyke Grob

De eerste schoolweek

Bon dia vanaf deze vroege morgen op Bonaire! Het plan was uitslapen, maar als je iedere dag rond kwart over 6 opstaat, dan is half 8 toch al weer meer dan een uurtje later! Genoeg te vertellen over afgelopen week, dus dit zal wel een lange blog worden. Afgelopen zondagavond hebben wij mijn officieel laatste vakantiedag nog even goed ingeluid met een etentje aan het water. Met de scooter waren we er zo, even een selfie:

Wat een fantastisch plekje daar, bij de ondergaande zon, beter kon niet. We kregen een tafeltje aan de rand, waardoor we vanaf de tafel over zee keken. Toen we eens rondkeken zwommen er onder ons 4 of 5 grote tarpons zwemmen van minimaal 1,5 meter lang. Heel cool. Hier wat fotootjes:

Het eten was fantastisch en de zon gaat hier van het ene op het andere moment razendsnel onder, dus dat leverde nog meer mooie uitzichten (en dus ook foto's) op!

Na het etentje zijn we naar huis gereden en naar bed gegaan. Want maandag was het vroeg en was het mijn eerste schooldag! Ik was rond 6 uur op en toen ik naar buiten keek stonden er ineens twee ezels op de oprit en eentje was langs het huis naar achteren gelopen. Deze stond onder het schaduwdoek en moest diezelfde weg ook weer terug, waarschijnlijk op zoek naar de worteltjes die we afgelopen weekend gevoerd hadden. Ze stonden balkend op de oprit, waarschijnlijk om me succes te wensen haha.

Met mijn speciale, witte 'eerst schooldag'-shirt ging ik wilde ik vol goede moed richting de scooter lopen, maar het begon te gieten, het was echt flut weer. Coen bracht me daarom niet weg, maar ik kon met Anouk meerijden in de auto. Eenmaal op school liep ik richting mijn klaslokaal: bleken mijn lokaalsleutels nog aan de scooter te hangen.. Niet praktisch, gelukkig kon ik ze bij de administratie lenen. Lekker begin! Gelukkig was daar ook al Adèle waardoor we in de klas meteen samen waren. We ontmoetten de ouders en de kinderen en toen kon de dag beginnen. Ik zou 19 kinderen hebben, maar in de ochtend stonden er meteen twee leerlingen die wel in de loop van het schooljaar zouden aansluiten, maar niet vanaf het begin volgens papier. Wel dus. Meteen schuiven met tafeltjes en naamkaartjes maken, zodat ook deze kinderen zich meteen welkom voelden. Daarnaast miste ik ook twee andere leerlingen die wel op mijn lijstje stonden (eindstand deze week: viavia hoorden we dat er eentje op een andere school zit en de ander is nog niet getraceerd, zo gaat dat dus). In totaal dus 19 leerlingen deze week. We begonnen met vooral veel leuke dingen, zoals kennismakingsspelletjes en een knutselactiviteit voor het maken van een verjaardagskalender. De dag vloog om, het was heel gezellig en een leuk klasje. Ik was ook erg opgelucht dat de meeste leerlingen zich aardig verstaanbaar kunnen maken in het Nederlands en dat we er anders vaak met handen en voeten wel uitkomen. Het enige nadeel is wel dat de leerkracht van deze groep vorig jaar niet meer op school werkt en ik een hele bescheiden hoeveelheid aan overdracht ontvangen heb (zeg maar gerust: vrijwel niets), dus daar valt nog een hoop in uit te zoeken. Ook miste ik nog veel inloggegevens, die ze pas deze week in orde wilden gaan maken. Ik kan dus nog niet bij de leerlinggegevens, de methodes op het digibord en de contact app met ouders. Maargoed, niemand maakt zich daar druk om, dus doe ik dat ook maar niet. Na schooltijd hebben we met de collega's een foto gemaakt. Dit is het team, zoek mij haha.

Daarna heb ik een en ander voorbereid voor dinsdag en toen heeft Coen me opgehaald. Hij heeft die ochtend een rondje hardgelopen maar het was superglad door de regen, dus dat was niet ideaal. Daarna heeft hij mijn cribnummer opgehaald, het belastingnummer dat ik nodig heb voor zowel werk, als mijn inboedel, als voor de auto. Er stond dat je die persoonlijk moest ophalen, maar met mijn paspoort mee bleek dat verder geen probleem. Verder heeft hij de lokale supermarkten uitgetest en eieren gevonden (die waren moeilijk te krijgen op het eiland, als we Facebook mogen geloven). In de middag zijn we samen naar iemand toe gereden die scooters te koop had staan. We besloten dat het namelijk best wel handig was om een scooter aan te schaffen. Mijn werk is niet zo ver weg en qua parkeren is dat ook vele malen makkelijker aangezien het superdruk is bij school en er al de nodige discussies zijn geweest over wie waar mag staan. We hebben een testritje gemaakt, maar de scooter had in eerste instantie al veel moeite met starten, dus uiteindelijk besloten we nog even verder te kijken. We reden door naar de scooterverhuur, want afgelopen weekend gaven zij ook aan dat zij ook tweedehands scooters verkochten. Dat leek ons wel een goed plan, want deze waren prima onderhouden en alleen maar een ouder model, verder prima. Bij de verhuur bleek alleen dat ze ineens geen scooters meer op voorraad hadden om te verkopen. Het hoogseizoen begint in de komende maanden en dan wordt er zoveel verhuurd dat de verkooppoule leeg was. Erg balen. We zijn daarna een drankje gaan doen bij Karel's Beachbar en hebben meteen wat andere zaken aangeschreven voor de koop van een scooter. Bleek wel dat het momenteel niet makkelijk is er eentje te krijgen, dus we moeten maar even geduld hebben. Na Karel's Beachbar zijn we via de 'Chinees' gereden. Anouk, onze buurvrouw was jarig en we hebben wat lokale drankjes gekocht als cadeautje. In de avond zijn we met haar meegereden en hebben we een biertje gedaan in Kralendijk, we waren met z'n vieren. Was erg gezellig, eenmaal thuis wel meteen naar bed, want morgen weer een dag! Op dinsdag was ik eerst weer op school, de tweede lesdag. Deze verliep ook voorspoedig, ik moest mijn eerste lessen van de nieuwe methode van technisch lezen gaan geven. Na schooltijd was er vergadering over deze methode en kregen we hier verdere uitleg over. Daarna heb ik de klas weer klaargemaakt voor woensdag en was het tijd om naar huis te gaan. Grappig om te zien dat iedereen hier klokslag 3 uur ook echt uit klokt en weg is. Dat lukt mij nog niet hoor, dus uiteindelijk kwam Coen me om 4 uur ophalen. Hij was vandaag langsgegaan bij bekenden uit Drunen die ook op het eiland zijn komen wonen en de fysiopraktijk waar hij in Nederland ook al contact mee gehad had: een verrassingsbezoekje. Ze waar lichtelijk overvallen daardoor want ze waren vergeten weer contact op te nemen maanden terug met Coen, dus nu zouden ze hem alsnog wat gaan laten weten. Daarna heeft hij de middag tot hij me kwam ophalen op het strand doorgebracht, heel vervelend. We hebben een rustige namiddag thuis gehad, die we afsloten met een drankje bij Trocaderos, waar op dat moment ook live muziek was. Daarna was het tijd om naar bed te gaan. Woensdag ben ik langzamerhand begonnen aan de instaplessen van de methodes. Om half 10 heeft Coen me nog opgehaald (en lunch gebracht), want ik mocht kort weg voor mijn afspraak bij de bank: ik ben namelijk bezig met het openen van een nieuwe rekening zodat ik bij pinnen uit de muur niet elke keer extra euro's hoef te betalen. We waren er zo en ik was ook vrijwel meteen aan de beurt. Bij de bank moesten ze allerlei zaken inzien, zoals de sticker in mijn paspoort, mijn huurcontract en mijn contract van werk en wat kopietjes verder mocht ik gaan en kan ik volgende week mijn pas ophalen. De herhalingslessen van het instapblok bleken iets minder herhalen dan ik dacht: het bleek dat de kinderen de stof nog niet eerder gehad hadden, halverwege de les rekenen ("Juffrouw, wij hebben dat alleen tot 100 gehad, niet tot 1000"). Toen hebben we maar wat extra instructie gedaan, want we waren nu toch al bezig. Instapblok gaat dus iets minder snel dan gepland, want hier moeten nog wel even mee oefenen. Maar in de eerste dagen plannen we natuurlijk ook een hoop leuke dingen in, zoals Just Dance dansjes!

Na schooltijd moest ik meteen weg, want de tweede module voor de nieuwe mensen die gestart zijn op Bonaire stond op de planning, ditmaal de inburgering op de school in Rincon. Ik mocht met Meredith meerijden en twee collega's van een andere school stapten ook bij ons in, waarna we de weg konden vervolgen naar Rincon, zo'n 20 minuten rijden. Dit was de school waar ik in eerste instantie voor was aangenomen (en die nog steeds op mijn contract staat haha). Daar aangekomen kregen we eerst een rondleiding op de school en kregen we daarna een lezing van Bòi Antoin, een bekende man op Bonaire door zijn kennis over de Bonairiaanse cultuur en geschiedenis. Hoewel het eerste stuk over de geschiedenis best wel interessant was, verslapte mijn aandacht na een poos. De eerste (vermoeiende) dagen, in combinatie met een koude blazende airco en een lezing van anderhalf uur was gewoon best pittig vol te houden. Het laatste stuk over de soorten huizen die op Bonaire stonden en welke wijken er precies op het eiland waren kon ik moeilijk meer facussen merkte ik. Het duurde net iets te lang voor de dagen die er al op zaten. Ik hoorde achteraf ook dat ik niet de enige was. We reden weer terug en Meredith zette mij thuis af. Coen had wat dat betreft een betere dag: hij was in de ochtend nog even wezen wassen bij de wasserette, want wij hebben geen wasmachine. Daarna is hij naar de kitespot op het eiland geweest, maar bleken de lessen volgeboekt te zijn. Nu kan Coen al wel kiten, maar de spot heeft aflandige wind waardoor je moeilijker terugkomt en ze het daarom aanraden om eerst even een les te nemen, zodat er ook een bootje met je meevaart om je eventueel op te halen, mocht je niet terug kunnen kiten. Toen het kitefeestje niet door kon gaan, was het eerst tijd voor een koud biertje, heel vervelend.

Daarna is Coen richting het windsurfstrand gereden en heeft daar een set gehuurd: toch nog even watersporten dus. Bij thuiskomst was Coen ook nog niet thuis, even later wel. Ik heb me vervolgens klaargemaakt voor het afspreken met twee meiden die ik via Facebook tegen was gekomen. We gingen samen ergens wat eten en drinken. In de avond deden we met een groepje (ook Coen) mee aan de popquiz. Dat was gezellig, maar het duurde erg lang, dus na de helft van de rondes hebben we de handdoek in de ring gegooid, nog even gekletst en zijn we richting huis gegaan. Oh; en ergens halverwege de dag kwam mijn eerste loonstrook voor augustus binnen, dat was toch ook wel heel fijn! Op donderdag was het weer een normale werkdag. We hebben een buitenactiviteit gedaan om te rekenen met sprongen en verder wederom een gezellige dag gehad. De klas begint al wel steeds meer los te komen, dus daar moet ik wel op gaan letten. Het uittesten is begonnen haha. Coen had de mazzel dat hij vandaag wel terecht kon bij het kiten, maar het weer was niet fantastisch. Veel buien in de ochtend, rond het middaguur kon hij dan eindelijk gaan kiten. Op een bepaald moment ging de wind liggen waardoor het onmogelijk was om de kite weer de lucht in te krijgen. Ook op de boot kregen ze het niet voor elkaar, dus Coen moest met de boot terug en de kite werd opgevouwen en meegenomen. Eerste kitesessie zit er dus op, maar het zag nog niet echt mee!

Na schooltijd had ik voor het eerst een gesprek met een ouder, ivm de gezondheid van haar kind. De IB'er was hier ook bij. Zij heeft mij ingelicht over zijn medische achtergrond en we hebben wat afspraken gemaakt hoe hiermee op te gaan. Toen ik klaar was op school heeft Coen me opgehaald en zijn we bij een ander scooterbedrijf gaan kijken voor een scooter. We werden vriendelijk geholpen en de scooter die er stond was prima. Officieel één persoons, met een kratje achterop, ideaal voor kleine boodschappen en mijn rugzak. Zeker als Coen dadelijk weer in Nederland is eigenlijk perfect voor mij. Daarnaast konden we er een helm en ketting bij krijgen en ze zouden hem technisch nog nalopen, dus dat was ook handig. We beloofden er nog even over na te denken en dan snel iets te laten weten. Verder is de auto en de huisraad ook in aantocht. We kregen hier woensdag mail van en donderdag meteen een reminder omdat ze het een en ander aan papierwerk nodig hebben. En aangezien ik beloofd had om eerlijk te zijn, op donderdag namiddag was het even te veel in/aan mijn hoofd. De combinatie van een lange week met veel nieuwe indrukken (de voorbereiding die ik thuis nog moest/wilde doen), keuzes moeten maken over een scooter wel of niet want toch weer veel geld, papierwerk gedoe en de druk die daarbij kwam kijken (en de mail daarna dat het nog niet volledig was), werd even teveel. Gelukkig was het daarom heel fijn dat Coen deze weken ook hier is, dus we konden er in elk geval samen over praten en na alles eruit gegooid te hebben en het papierwerk bij elkaar te zoeken was het daarna ook wel weer oké. Eigenlijk zouden we nog weg gaan met een bekenden van Coen, maar dat werd door hen geannuleerd. Dat kwam uiteindelijk niet zo verkeerd uit, wij besloten er met z'n tweetjes nog even op uit te gaan en hebben heerlijke tapas gegeten en een relaxte avond samen gehad. De drama was gelukkig van korte duur en achteraf gezien ook niet zo nodig, maar ik merk wel dat het goed is dat het bijna einde van de week is, zodat ik eventjes kan opladen. Het is toch wel een onderneming in zo'n korte periode met alles wat erbij komt kijken.

Op vrijdag was het mijn eerste dag zonder onderwijsassistent en dat heb ik geweten. Het uittesten werd tot de max uitgevoerd deze dag, helaas dus een stuk meer gemopperd dan de afgelopen dagen. In combinatie dat ik toe was aan weekend, was het best een pittige dag. Gelukkig konden we aan het einde met de groep wel goed evalueren en was iedereen het er over eens dat het maandag wel weer beter moest. Daarna kon ik aan de lunch, een broodje kipsalade gemaakt door onze interieurverzorgster die een groepsapp heeft op school en voor iedereen kookt/ broodjes maakt voor een paar dollar, als je aangeeft dat je er eentje wil. Goede lunch dus! Ik ruimde op, schreef een berichtje aan de ouders en toen was het eindelijk tijd voor weekend. De verjaardagskalender is trouwens superleuk geworden (bedankt Tim voor de inspiratie vorig jaar, wie had nu gedacht dat ik juist van jou inspiratie voor een crea-les zou hebben haha). Ik ga ze achter elkaar ophangen boven het raam, zodat de klas ook meteen ook versierd is.

Coen heeft een ochtendje vanuit thuis gewerkt, boodschappen gedaan en opgeruimd, want de schoonmaakster kwam vandaag. Een echt huismannendagje dus. Ideaal: nieuw beddengoed, handdoeken en al het zand uit de woning is weer weg (hoewel het ook wel mag voor de huurprijs). Na school zijn Coen en ik doorgereden naar de scooter die we donderdag hebben bekeken. We gaven te kennen dat we hem graag wilden overkopen en konden meteen die middag de koop rond maken. Zie hier onze nieuwe aanwinst Clyde (aangezien de auto die nu nog op de boot staat als naam Bonnie gekregen heeft, vond ik dit wel toepasselijk):

We hebben gauw nog even een slot gekocht voor aan de ketting en hebben toen thuis met Anouk biertjes gedaan en geproost op het weekend. Ook de likeurtjes kwamen op tafel, de pistachelikeur was knalgroen en dik, waardoor het experiment met de bananenlikeur er bovenop een soort lavalamp effect gaf. Of het nu heel lekker is, daar valt nog over te twisten, maar: lokale drankjes, dus we burgeren aardig in. Ook de sinasappellikeur die we nog in onze studio vonden, werd onderdeel van de mixjes. Zie hier het resultaat in één glas:

Een goed begin van het weekend dus, daar ga ik nu de komende uren en morgen nog iets meer van genieten. Vandaag doen we vooral heel rustig aan en hoeft er even niets en morgenochtend staat de "refresher" van onze duikbrevetten Coen en mij op de planning, een soort herhalingsles zodat we daarna zonder instructeur op pad kunnen. Maar hoe het weekend was en hoe dat allemaal gegaan is, dat lezen jullie vast in de volgende blog. Fijn weekend, ayo!

148 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page