top of page
Foto van schrijverWyke Grob

Druk, drukker, drukst en leuke vooruitzichten!

Bon dia allemaal, Weer even een blogje vanuit het niet altijd even zonnige Bonaire de laatste tijd. Hoewel de meningen verschillen over wanneer nu precies de nattere periode begint, is hij dit jaar vroeg gestart. Als ik de meeste websites mag geloven zijn het vooral oktober tot en met december dat er wat meer regen valt. Een miezerbuitje is hier meestal niet aan de orde, vaak komt het voor een minuut of 5 met bakken uit de lucht en daarna is het dan weer voorbij. Het enige nadeel is dat je dan voor je gevoel door rivieren heenrijdt, want de afwatering houdt hier wel wat te wensen over. In combinatie met de soms reusachtige gaten in de weg, is dat een avontuur op zich. Gelukkig is het nooit koud en waaien de meeste buien vaak snel weer over. Tot zover het nieuws over het weer, zijn jullie ook op de hoogte dat het niet elke dag zon, zee, strandweer is. Of in elk geval: niet elk uur. Zaterdag 15 oktober startte ik mijn dag lekker rustig op met het schrijven van mijn blog van de vorige keer, weekend! Daarna lekker een douche genomen en in de middag wezen lunchen met Kiko, die hier ook een paar maanden op het eiland is voor vakantie en remote werken. Wel was ik nog steeds aardig paranoia van de inbraak, dus mijn rugzak met waardevolle spullen ging nog steeds overal mee naartoe. Daarna kon ik eindelijk mijn aangifte gaan tekenen op het politiebureau en vervolgens appte Jackeline of ik mee ging naar de beach tennis om te kijken. Ik was nog niet eerder bij de beachtennis geweest, dus wist niet zo goed wat ik me er bij moest voorstellen. Ik had het iets meer beachy verwacht (het is namelijk niet op strand, maar in een soort grote zandbak), maar er hing een gezellige sfeer en we kwamen wel wat bekenden tegen. Daarna deed ik nog wat drankjes in de achtertuin met de buren en toen was de dag weer om. Die nacht was ik op een of andere manier echt heel angstig, ik hoorde van alles en heb regelmatig de buren geappt of zij thuiskwamen of buiten liepen.. Slapen ging bijna niet, echt vervelend.

Op zondagochtend sprak ik af met Anneke, die pas was verhuisd. Even een kijkje nemen, ze woont op een superleuke plek en in de schaduw onder haar porch was het prima vertoeven en gezellig bijkletsen. Zij werkt ook op een school van dezelfde stichting, maar de weken zitten zo vol dat je amper tijd hebt om elkaar te spreken. Door daar nu wat tijd voor te maken was dat wel erg gezellig. Ik deed daarna wat boodschappen en belde met Coen over z'n studie en hielp hem daar even mee. Daarnaast hebben/hadden we een huis op het oog waarover we even hebben gekletst. Het neemt serieuze vormen aan, dus hopelijk wordt dat de komende dagen iets. Verder was het een rustige dag waarop ik wat tijd genomen heb voor wat schoolzaken die er door alle ellende van de vorige weken niet van gekomen was. Rustige, relaxte zondag dus. Op maandag begon de week weer. Het was een drukke schoolweek, want de LVS BES toetsen stonden gepland. Dit zijn pretesten voor de nieuwe toetsen die ze in de komende jaren willen gaan implementeren als vervanging van de taaltoetsen van IEP. Dit omdat de IEP toetsen helemaal niet aansluiten bij de beleving van kinderen hier op het eiland, denk aan sommen over temperaturen van de verwarming, over euro's of over de snelweg/stoplichten die we hier niet hebben. Maar ook het niveau van de kinderen ligt hier een stuk lager omdat de Nederlandse taal eigenlijk alleen op school gesproken wordt. Een goede ontwikkeling dat er dus meer op het juiste niveau en met aansprekendere opdrachten getoetst gaat worden. Het nadeel van dit soort dingen is dat je hier weer een halve dag aan kwijt bent en de dagen sowieso al kort zijn. De kinderen hebben allemaal een andere inlognaam, ze moeten het zelf invulllen, wachtwoorden gaan verkeerd, koptelefoons moeten worden aangesloten (sommigen zelfs met Bluetooth). Je bent er gewoon best druk mee. Verder heb ik de rest van de week dus ook niet zoveel spannends gedaan. Ik merk ook dat ik nog allesbehalve comfortabel ben in van huis gaan of gaan slapen, deze week had ik daar echt veel last van. Ik denk dat de buren bijna gek geworden zijn van de hoeveelheid appjes over of ze thuis waren (gekomen) en of ze ook iets hoorden.. Hopelijk slijt dat snel. Het was dus lang op school blijven, veel thuis zijn en me niet per sé heel lekker voelen helaas. Een korte recap van mijn week: Op dinsdag was er weer commissievergadering. Focus van mijn commissie is om de toetsresultaten van de IEP goed te kunnen interpreteren en of we bepaalde remediëringsweken kunnen inplannen, zodat er gefocust wordt op het herhalen van stof. Hier zijn we met een werkgroep mee aan de slag gegaan. Op woensdag had ik weer mijn papiamentu cursus, waarbij we nu grotendeels door de stof zijn van de zinsbouw, vanaf nu wordt het woorden/ zinnen leren en woordenschat opbouwen. Op donderdag ben ik over mijn nare gevoel heengestapt en met Kasper, Paula en Hanna samen wezen eten bij het Marriott hotel. We zaten er helemaal alleen (het seizoen is blijkbaar nog niet helemaal begonnen), maar het was heerlijk! Terugrijdend maakte ik me toch weer zorgen over hoe ik mijn huis aan zou treffen, gelukkig was er natuurlijk niets aan de hand. En op vrijdag was het al weer weekend!

Toch, ondanks de mentale struggles van de inbraak, zijn er wel veel mooie ontwikkelingen geweest deze week. Coen had al even contact over een functie als fysiotherapeut voor een halfjaar vanaf januari en heeft hier dinsdags ja op gezegd. Dat betekent dat hij vanaf 16 januari als fysiotherapeut start op Bonaire! Super fijn! Goede ontwikkelingen en dat betekent voor mij ook dat we in januari in elk geval weer met z'n tweetjes zijn! Eenmaal in het weekend heb ik vrijdagavond eerst gezellig met de buren zitten kletsen in de voortuin. Zo rond half 10 ben ik naar Anneke gereden, die gaf ik een klein feestje ter ere van haar nieuwe huis voor wat vrienden en vriendinnen. Ik dronk daar wat en we speelden een muziekquiz, was een hele gezellige avond. Met de moeilijke week met betrekking tot de inbrak achter de week, was naar huis rijden alleen toch wel weer spannend nu ik toch mijn paspoort maar weer eens thuis had durven laten liggen, maargoed, ik kan moeilijk mijn huis niet meer uit komen. Gelukkig heb ik daarna heerlijk geslapen en was er natuurlijk niets aan de hand. Zaterdag ben ik na een rustige ochtend (en na een wasje mogen draaien bij Jackeline) wezen snorkelen bij de zoutpier met Lotte & Marith. Ik kende hen nog niet maar was via Facebook met Lotte aan de praat geraakt over de inbraak en ze nodigde me uit om mee te gaan. Ze pikten me op en we hebben daar verschillende schildpadjes gezien, superleuk! Lotte had een GoPro mee en heeft dus ook mooie beelden kunnen maken. Het was erg gezellig. Na het snorkelen relaxten we nog even op de gratis bedjes van The Beach met wat drankjes en kletsten we nog wat. Daarna bracht Marith me thuis en ben ik lekker onder de douche gesprongen. Kasper, Paula en ik hadden het plan opgevat om 's avonds nog even bij een nieuwe bar in het centrum te gaan kijken. Er was happy hour en Marith wilde ook graag aansluiten, dus dat was wel heel gezellig. Ook Jackeline was daar met een groepje en ik kwam steeds meer bekenede gezichten tegen. Rond middernacht was het wel mooi geweest en reden we terug naar huis met Bonnie.

Op zondag heb ik gewoon kunnen uitslapen! Ineens werd ik wakker en was het half 11, dat gebeurt echt nooit. Want doordeweekse ritme is een wekker om 6 uur, dus als ik om 8 wakker word in de weekenden, dan is het al laat. Jackeline had onderhand mijn tweede wasje al opgehangen voor ik uberhaupt weer bij de levende was. Ik heb mijn spulen opgehaald en thuis nog eventjes opgehangen. Daarna werd zondag echt een food-dag haha. Ik vertrok met Kasper en Paula naar Ocean Oasis want daar hadden ze sushi sunday. Ik heb voor mijn gevoel al een eeuwigheid geen sushi op en als je me een beetje kent dan weet je dat je me daarin kan begraven, dus het werd tijd. We deden wat shared platters, was heel lekker. Zo lekker, dat vooraf een foto maken mislukte. Paula en ik wilden daarna nog heel graag een toetje, maar alle taartjes waren zo ontzettend duur dat dat niet verstandig was. Daarna reden we naar het Marriott omdat daar een watersportwinkeltje zit en mijn snorkel aan vervanging toe was. Helaas was deze dicht op zondag, dus besloten we nog even te gaan snorkelen (het kan nog wel, maar het is niet zo ideaal) bij The Beach. De zoete trek was nog niet gestild, maar hier hadden ze pas desserts vanaf 17u. Uiteindelijk zijn we maar naar de supermarkt gereden om zelf een taart te kopen. Beetje uit proportie, maar net zo duur als een taartje op het terras. En soms moet je het leven ook maar gewoon zomaar eens vieren! Daarnaast besloten we heel spontaan dat het leuk was om te gaan kaasfonduen (?). Echt al tijden mijn droom, maar het werd nooit wat. Toch fijn dat je buren hebt die in sommige idiote ideeën gewoon meegaan, haha. We haalden allerlei dingen voor de fondue en flansden die thuis in elkaar. Zeg nou eerlijk, dit lijkt toch gewoon bijna een foto van de Allerhande? Een heerlijke zondagavond waarna ik moe en voldaan mijn bedje opzocht.

De afgelopen werkweek was druk, drukker, drukst. Op maandag- en dindagavond (wijze les: volgende keer gewoon één avond) en donderdagmiddag had ik tienminutengesprekken. Spannend omdat ik wist dat ouders hier vaak erg gefocust zijn op punten, maar die nog niet zo bijster briljant waren voor een groot deel van de groep. Aan de andere kant; ze maken de methodetoetsen die de kinderen uit groep 5 in Nederland ook maken (ook al is de normering wel iets aangepast), dus het is logisch dat dat veel moeilijker is. Gelukkig gingen de gesprekken best goed en heb ik niet echt nare gesprekken gehad, hooguit een ouder die vond dat ze te weinig hoorde over wanneer de toetsen waren en wat de inhoud daarvan was. Niet iets wat je in Nederland echt met ouders bij iedere methodetoets bespreekt, maar blijkbaar is dat hier wel erg gewenst dus ga ik daar rekening mee proberen te houden. Daarnaast bleek mijn onderwijsassistent twee dagen te moeten invallen in andere klassen, dus ging mijn planning weer op de schop. Bepaalde lessen zoals papiamentu kunnen dan niet doorgaan, net als de lessen waarin zij een deel van de klas meeneemt om een les op het niveau van groep 4 aan te bieden. Verder had ik maandag overleg met de zorgbegeleider op school, dinsdag hoogbegaafdheidscursus, woensdag papiamtu cursus en donderdag na school dus gesprekken en toen zat mijn week al wel weer aardig vol. Wel was het een fijne week met de klas, we hadden ook weer zwemles en hebben al bewegend gewerkt aan de nieuwe taaldoelen van dit blok. Echt fijn en leuk, die betrokkenheid. In de avonden waren het drankjes en taart thuis met de buren met de nodige spelletjes, of vroeg naar bed. Vermoeiende week dus.

Maaaaaarrr tussen deze zaken door hebben Coen en ik nog wel even onze handtekening gezet onder een nieuw huurcontract vanaf januari! We gaan verhuizen naar een modern en ruimer 1-slaapkamer appartement om de hoek van de boulevard in Kralendijk, met een gedeeeld zwembad voor de deur, echt een heel fijn vooruitzicht. Hieronder alvast een foto van het uitzicht vanaf de voordeur/ de overkapping, niet verkeerd toch? Daarnaast boekte Coen ook zijn vliegticket naar Bonaire. Een hoop gedoe want zijn dj-set moet nog even op een andere manier hier komen dan met datzelfde vliegtuig, ivm veranderde voorwaarden van TUI. Op 3 januari 2023 begint ons grote avontuur dus eindelijk écht samen!

Vrijdagavond heb ik het weekend ingeluid met de buren Kasper en Paula met een grote coupe ijs op de boulevard, waarna we met biertjes thuis de avond afsloten. Op zaterdag had ik een lekker chille ochtend (ik moet wel een beetje bijkomen van deze week merk ik). Daarna ben ik met de buren een nieuwe snorkelset gaan kopen, want die van mij was een beetje overleden. Vervolgens reden we door naar Sorobon, het surfstrandje met blauw water, een hele ondiepe baai. Normaal kan je altijd goed snorkelen aan de westkant van Bonaire, maar aangezien Marith had gehoord dat de wind gedraaid was, wilden we het nu eens in het oosten proberen. Sorobon's baai is namelijk zo rustig qua water omdat er meters verderop een vrij ondiep koraalrif ligt, waardoor de golven hier op slaan en het water daarachter in de baai dus super rustig is. Mooi moment om daar eens te kijken! Het was een flink stuk wandelen/flipperen, maar het was de moeite waard. Al voor we het rif bereikten zwom er op een paar meter afstand een spotted eagle ray (rog) voorbij. De snorkeltrip was nu al geslaagd! Gelukkig waren de koralen ook heel mooi en hebben we onze ogen uitgekeken. Echt een leuke middag!

Na het snorkelen zijn we weer richting de auto gegaan en naar huis gereden. Daar kleedden we ons snel om, want we hadden afgesproken bij Anouk pizza te gaan eten. Zij woonde eerst naast mij, maar heeft nu een oppashuis, met oven, dus daar maakten we dankbaar gebruik van. Daarnaast had het huis uitzicht op zee, het was een prachtige zonsondergang en luchten. Die staan natuurlijk op foto, de omgeving was daar sowieso super.

Tot slot zijn we zaterdagavond geëindigd bij Trocaderos, die doen iedere zaterdag een karaoke avond. Anouk is daar eens in de twee weken sidekick, dus we konden meteen even kijken hoe dat ging. Wel waren Paula, Kasper en ik best kapot van ons snorkelavontuur, dus gingen we niet al te laat naar huis.

Vandaag, op zondag, was de bedoeling uitslapen, maar dat is een beetje mislukt. Nu had ik wel mooi tijd om mijn blog even af te maken en het thuisfront te bellen. Ik ga zo even rustig naar mijn weekplanning van volgende week kijken, mijn huis een beetje opruimen en straks met Kasper en Paula Formule 1 kijken en misschien nog een namiddag duikje doen. Heerlijk, even een weekenddag waarin niet teveel gepland is en vooral ook niet zoveel moet. Nou, dat was hem weer. Veel ontwikkelingen, veel drukte, veel gedoe achter de rug, maar inmiddels wel weer een stuk opgewekter en nog steeds wel op mijn plek. Uiteindelijk komt alles toch wel weer op z'n pootjes terecht. Tot de volgende blog! En laat vooral een berichtje achter als je mijn blog gelezen hebt (als je wil). Ik ben erg benieuwd wie me eigenlijk allemaal volgen. Ayo!

110 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page