top of page
Foto van schrijverWyke Grob

Laatste voorbereidingen en Coen hier!

Bon tardi! De laatste loodjes voor mijn officiële start van het schooljaar zijn dan ook echt aangebroken. Op donderdagochtend was ik wederom om 8 uur op school, om een hele hoop te printen, te knippen en te plakken. Het lokaal is nogal saai en leeg, dus ik moet nog even aan de bak! Ook kwam er in de ochtend nog een meisje in de klas om kennis te maken, zij komt met haar ouders ook net uit Nederland. Om 10 uur hadden we vergadering met de collega's, waarbij belangrijke zaken zoals data en afspraken zijn besproken. Ook hebben we kort de theorie herhaald en schoolbrede afspraken gemaakt over de manier van lesgeven. Voor mij heel zinvol, omdat ik op deze manier meer zicht krijg op hoe het er op school aan toe gaat. Uiteindelijk duurde de vergadering meer dan 2 uur, waardoor we daarna meteen door konden naar de lunch. Omdat de scholen van het Rooms-Katholiek schoolbestuur pas kort bezig zijn met het opzetten van Integrale KindCentra, hadden we deze lunch met de naastgelegen opvang Bon Kwido. We deden eerst een voorstelrondje en daarna was de uitgebreide lunch weer top: aardappelsalade, mais/karbonade & kip van de BBQ met rijst! Het was heerlijk. Vervolgens ben ik terug gegaan naar de klas waar het lamineer en knip festijn verder kon. Ik ben zo ontzettend blij met Adèle in mijn klas, want zonder haar was het helemaal een lange zit geworden. Uiteindelijk zijn we om 5 uur vertrokken, met het motto: morgen weer een dag! Ik ben nadien nog even langs de 'Chinees' gereden. Het is een supermarkt meets Action in een. Zoveel dingen daar te koop, ongelofelijk. Achterin hebben ze een soort lintenafdeling waar je allerlei lint kan kopen/laten knippen etc. Ik had er eigenlijk een foto van moeten maken. Maar ik was op zoek naar magneettape (want dat miste ik toch wel op mijn whiteboard) en ook dat hadden ze! Voldaan terug naar huis, wel gesloopt. Ik heb de rest van de avond gespendeerd aan het doorlezen van de documenten op SharePoint, aangezien ik een klas krijg waarvan de leerkracht niet meer op school werkt. Ook gaan ze Parnassys pas na het weekend koppelen aan mijn naam, waardoor ik daar ook nog niet in kan. Oh, en de uniformen komen te laat aan, dus ik ben de eerste dagen uniformloos waarschijnlijk. Maar dit probleem geldt ook voor de kinderen, dus ik ben niet de enige. Al met al werkt het dus allemaal net even anders op een eiland, dat blijkt wel weer. Achja, niet te druk om maken en zoals ze hier zeggen: "Go with the flow". Op vrijdag startte ik de ochtend om 8 uur met een gesprek met Adèle en onze IB-er Angel, om de zorgleerlingen door te spreken. Gelukkig viel dat allemaal best mee, we hebben uiteindelijk even alle kinderen doorgenomen zodat ik een beetje een beeld krijg. De rest van het beeld kan ik vanaf volgende week mooi zelf compleet maken! De rest van de dag hebben we besteed aan het verder inrichten van het lokaal, het maken van groepjes in de klas, lamineren van dagritmekaarten, werkboeken klaarleggen etc. Mijn magneettape bleek niet te werken, gelukkig had ik een collega nog wel wat voor mij. Ook weer opgelost! Uiteindelijk hebben we tot een uur of half 4 doorgewerkt en was onderstaand het eindresultaat. Zie hier mijn klasje!

Nadat we afgerond hebben, reed ik naar huis, om met een kleine tussenstop daarna door te gaan naar een borrel bij mij om de hoek. Alle nieuwe leerkrachten/ onderwijsassistenten waren samen met de starters van vorig jaar uitgenodigd bij een stel die beide ook vorig jaar gestart zijn bij het schoolbestuur. Leuk om zo wat mensen te spreken en te leren kennen!

Rond half 8 vertrok ik weer richting huis, omdat ik met mijn buurvrouw (zij heeft een auto, wel handig met een koffer) Coen van de airport ging halen. De airport is superklein, er stond exact een KLM vliegtuig waar net iedereen uitstapte, dus dat kon niet missen. Coen had een voorspoedige vlucht en uiteindelijk zijn we met z'n drieën teruggereden. Coen was een stuk wakkerder dan ik na mijn vlucht, dus we hebben nog wat biertjes gedaan aan de picknicktafel. Het voelde net alsof Sinterklaas langskwam, want Coen had ook nog e-readers en spullen mee die ik gevraagd had mee te nemen haha. Daarna ging hij toch maar naar bed en heeft Anouk mij op gang geholpen met mijn e-reader. Toen ben ik daarna ook naar bed gegaan. Op zaterdag was Coen (zoals verwacht) al wel weer vroeg wakker. We zijn rustig opgestaan en toen met mijn 1 persoons scooter naar de verhuur gereden. Dat was nog een uitdaging want het stuk weg voor de verhuur werd precies geasfalteerd. Gelukkig konden we er wel komen en hebben we de scooter gewisseld voor een twee persoons en ook meteen een extra helm gehuurd. Daarna zijn we eerst bij Karel's beachbar wezen lunchen. Blijft een fantastisch uitzicht daar en vandaag dus dubbel nu ik er niet meer in mijn eentje zit! :)

Vanuit daar zijn we een rondje zuid gaan doen. Eerst langs de airport, toen langs wat strandjes, uiteindelijk even wezen spieken bij de kitesurfers en daarna door langs de zoutvlaktes en slavenhuisjes weer naar boven richting Sorobon. Omdat je dan van de westkant naar oost gaat, zie je ook meteen de zee veranderen. Die is heel rustig aan de westkant, maar aan de oostkant behoorlijk onstuimig. Even een paar kiekjes van de uitzichten tussentijds:

Eenmaal bij Sorobon was het wel weer tijd voor hydratatie. Gelukkig was ook daar het uitzicht niet slecht. We hebben eerst wat gedronken bij Jibe City, daar waar je kunt windsurfen en vervolgens ook een uitstapje gemaakt naar Sebastian's, wat er naast zit. Prima vertoeven zo op de zaterdag!

Na wat drankjes en een hapje, begon Coen toch wel echt in te kakken van zijn reis. We reden via de oostkant terug waar we uiteindelijk ook nog een stel flamingo's van een stuk dichterbij konden bekijken. Super leuk!

Nou, flamingo's check, maar Coen had nog amper ezels gezien. Vol enthousiasme zeiden we dus: op zoek naar de ezels. We hadden het nog niet gezegd of we waren er praktisch langs een gereden omdat we op de berm aan de andere kant lette. Maar wilde ezels ook check dus! Op de terugweg maakten we nog even een stop bij de supermarkt, om wat extra boodschappen te halen. Daarna reden we naar huis, waar het voor Coen meteen douchen en naar bed was. Dat gaf mij nog even de gelegenheid om even naar het rooster van komende week te kijken. Een relaxte avond dus! Op zondagochtend was het al weer vroeg tijd om op te staan. Er zou een Heilige mis zijn in de kerk voor de beschermheilige San Bernardo. Aangezien dat ook de beschermheilige van onze school is, was iedereen uitgenodigd hier bij te zijn. Coen zette me af. De mis duurde anderhalf uur, volledig in het Papiaments. Ik maakte er dus behoorlijk weinig van, maar ik was wel wel! De muziek hier is ook meer gospelachtig, er ziet in ieder geval iets meer 'swing' in, best vrolijk. Dus ondanks dat ik het niet verstond was het best leuk om naar te luisteren. Aan het eind moest ik nog met alle collega's naar voren komen. De pastoor ging ons zegenen voor het komend schooljaar. Kan dus bijna niet mis gaan nu! Ook de kinderen die er waren mochten daarna nog naar voren komen voor een zegening. Aan het einde van de mis was er buiten eten en drinken voor iedereen. We hebben iets lekkers gehaald en daarna ben ik door een collega thuisgebracht.

Coen heeft in de tussentijd nog iets voor werk kunnen doen. Eenmaal thuis kwamen onze nieuwe huisdieren weer even gedag zeggen. We hadden nog wortels in de koelkast, dus wilden ze gaan voeren. Het waren wel duidelijk wilde ezels die niet zo dichtbij durfden te komen, dus ondanks al onze pogingen bleven ze op een metertje afstand ze alleen van de grond eten. Daarna hebben we thuis nog wat voetbal gekeken en heb ik deze blog geschreven.

Het is hier nu bijna 2 uur 's middags, dus we gaan ons nu klaar maken om nog even de verkoeling op te zoeken aan het strand of aan de bar. Het zal geen late avond worden aangezien ik morgen fris en fruitig op mijn eerste schooldag verwacht word. Ik ben heel nieuwsgierig naar hoe het zal zijn, maar heb er ook veel zin in. Ik weet niet voor wie dat spannender is, voor die kinderen of voor mijzelf.. Nou, tot de volgende maar weer. Dan zal ik ongetwijfeld kunnen vertellen hoe het gegaan is. Fijne avond Nederland!

150 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comentários


bottom of page