top of page
Foto van schrijverWyke Grob

Life goes on!

Bon dia, goedemorgen vanaf Bonaire! Het is inmiddels al weer twee weken geleden dat ik mijn laatste blog schreef, dus weer tijd voor een nieuwe! Nu is het wel zo dat het werken/ leven hier steeds normaler wordt, dus ik voor mijn gevoel steeds minder spannends te vertellen heb. Maar goed, Boanire is nooit saai, er gebeurt altijd wel iets! Na het schrijven van mijn blog op 12 november wilde ik een uitgebreide lunch (pokebowel!) gaan maken, het weer zat toch tegen.. Ik nodigde Kasper en Paula ook uit en we konden precies droog buiten aan de buitentafel eten. Het grappige is dat ik vaak rauwe zalm in Nederland tien keer beter vindt dan de tonijn die je sowieso al amper ergens kan kopen en dan vaak ook nog nergens naar smaakt. Hier op Bonaire is dat precies andersom. Tonijn kan hier gewoon vers worden gevangen, daar waar zalm vaak een stuk minder lekker is. Pokebowl tonijn it is dus! Zie hier het resultaat.

Daarna werden de plannen gesmeed voor de middag. Paula wilde graag nog naar een paar winkeltjes, dus ik sloot even aan en Kasper bleef lekker thuis. Verschillende kledingwinkeltjes aangedaan, was erg gezellig. Uiteindelijk nog even een ijskoffie gehaald bij Gio's en toen zijn we naar de supermarkt gereden om wat broodjes voor de avond te halen. De lunch was immers best flink, dus uitgebreid koken hoefden we niet meer. We speelden nog een spelletje en toen was het wel prima geweest. Op zondag wilde ik graag eens een bezoekje doen aan de Superstore, die hier toch een beetje bekend staat als de Action van Bonaire. Kasper en Paula wilden wel mee. Met het oog op het nieuwe huis over een paar weken was ik vooral een beetje aan het bekijken hoe ik daar met wat spulletjes een eigen plekje van kon maken. Bij de Superstore slaagden we echter niet, het was duidelijk nog meer troep dan dat wat je in de Action kan krijgen. We reden door, aten een broodje (terwijl we werden aangestaard door een leguaan) en gingen daarna weer naar huis. Dat bood mij nog wat ruimte om nu eens te bekijken wat er schoolbreed eigenlijk op de planning stond voor de Kinderboekenweek en wat ik met de klas wilde doen. Dat werkt hier ook echt anders dan in Nederland; hier wordt dat vooral door de onderwijsassistenten geregeld en bedacht (hoewel niet iedereen daar blij mee is hoor!). Ik bedacht dus nog maar een aantal dingen voor in de klas en ging lekker op tijd naar bed zodat ik een beetje vroeg op kon staan om de laatste spullen klaar te leggen en op te hangen.

Op maandag was de opening van de Kinderboekenweek. Die viel helaas in het water (letterlijk!) door de regen, dus deden we in de klas maar een soort stand-in opening. Net zoals bij de eerste schooldag of bij het klaarmaken van je klas, ligt de focus heel erg op versieren van school, in het thema, etc. Het ziet er vaak heel gezellig uit, maar het heeft weinig met het doel (lezen stimuleren) te maken. Hierdoor was ik mijn onderwijsassistent Adèle ook de hele dag kwijt, want ze moest mee helpen met het versieren op school. De tijd die zij normaal Papiamentu geeft kwam daardoor vrij en hierdoor kon ik weer wat extra aandacht aan lezen schenken. Rond 4 uur was ik weer thuis en toen heb ik even met Coen gebeld. Nu zijn vluchtdatum steeds dichterbij komt lijkt de tijd steeds langzamer te gaan haha. Ik moet ook zeggen dat ik er ook wel steeds meer klaar mee ben om hier in mijn eentje te zitten en ik ook erg uitkijk naar het verhuizen naar een iets groter huis (en een zwembad in de voortuin, ook wel heel lekker!). Nog een paar weken! De rest van de week ging de Kinderboekenweek lekker door. We kregen in de klas nog een lezing van STINAPA (de organisatie die de natuurparken beheert op Bonaire) over herbebossing en volgende week mogen wij ook zelf bomen gaan planten met groep 5, ontzettend leuk! Op dinsdag had ik verder nog bouwvergadering, waarna ik met Adèle wat ben gaan eten en drinken. Ook leuk om buiten school zo elkaar nog wat beter te leren kennen, was erg gezellig!

Op woensdag had ik de vast papiamentu cursus na schooltijd, dit maal de laatste! Volgende week heb ik mijn examen en dan zit de basiscursus er op. Halverwege de cursus moest ik er helaas vandoor. Mijn brief van de gemeente (met mijn definitieve Nederlandse uitschrijving) was dit weekend binnen gekomen en dus kon ik eindelijk langs bij Burgerzaken voor het inschrijven op Bonaire en het aanvragen van mijn Sedula (mijn Bonaireaanse identiteitskaart). Dat werd overigens nog spannend, want blijkbaar is het adres van mijn huidige studio nog niet bekend bij de instanties, dus inschrijven kon eigenlijk niet. Gelukkig kon ik mijn nieuwe huurcontract al laten zien, dus sta ik alvast ingeschreven op het volgende adres, scheelt weer adreswijzigingen doorgeven over een paar weken! Begin december mag ik terug om mijn Sedula op te halen en dan ben ik officieel inwoner/burger van Bonaire! Verder verliep de week prima, maar wel rommelig door de steeds veranderende plannen rondom de Kinderboekenweek en de stress die ik zelf had om daarnaast ook nog aan mijn lessen te komen. Gelukkig lukt het me steeds beter om dat los te laten, maar ik vind het nog wel eens lastig. Ter vervanging van het programma deden we lekker een picknick in de klas met een film. We sloten de dag af met een klassenwissel (waardoor iedere leerrkracht van iedere groep een paar kinderen had). Een grappig idee, maar de helft van de onderbouw leerlingen verstaat alleen Papiamentu, dus best een uitdaging. Maar het was maar voor even en de oude kids wilden graag helpen met vertalen.


Na alle drukte van deze week besloot ik lekker op tijd naar huis te gaan. In de avond hadden we met Anouk (oude buurvrouw) en Kasper/Paula naar Stoked te gaan, een foodtruck (de rode bus voor de kenners van Het Perfecte Plaatje?). Ik maakte daar met Paula ook een video voor Linde die jarig was en na een hapje en het aardig donker werd daar, reden we nog even naar de boulevard voor een ijsje! Weekend!

Op zaterdag ging ik met Paula naar een marktje in Playa waar ze allerlei spulletjes verkopen waarvan de opbrengst naar het asiel en het opvangcentrum voor dieren gaan. Ze hebben er van alles en zijn er elke zaterdag, dus dit gaat niet de laatste keer zijn dat ik daar rondloop. Daarna reden we nog een rondje woonwinkeltjes ter inspiratie. Het is hier allemaaal ontzettend duur, maar ik vind het alleen al leuk om een beetje rond te dolen in dat soort winkeltjes. Uiteindelijk kregen we werd het lunchtijd en belden we Kasper of hij ook zin had om mee te gaan even iets te drinken en te eten. We luchten en in de tussentijd kwam Sinterklas ook nog voorbij, die was net aangekomen. Zwarte-pieten discussies hebben ze hier niet. De Sint wordt compleet wit gepoederd en alle Pieten pikzwart geschminkt, ik vind het er maar gek uit zien. Daar waar je bij ons kneuterige kinderliedjes hoort, lopen alle pieten hier met zonnebrillen op "Hot in Heere" van Nelly mee te doen. Een bijzondere gewaarwording wel. Na de lunch nog even naar Kooyman (de Praxis, Boerenbond, Gamma een Karwei in één) om te kijken wat ze daar hadden en toen naar huis. Best vermoeiend, dus ik deed even een powernapje en rond de namiddag trokken we onze zwemkleding nog even aan om een duikje te nemen bij 1000 steps om te snorkelen. Wederom niet teleurstellend: schildpadden, een rog, octopussen en superveel visjes! We sloten de dag af met een goede cocktail aan de boulevard. Voor dit soort dagen leef ik en vind ik de keuze voor het emigreren naar Bonaire zo slecht nog niet.

Op zondag had ik een lekkere rustige opstart; heerlijk chillend in mijn hangmat. Ik had afgelopen vrijdag met Anouk afgesproken mee te gaan duiken met haar en Anfisa. Eind van de ochtend haalde ik Anfisa op, kon ik ook meteen zien waar zij woonde, laadde we haar duikspullen in en vervolgens reden we naar Anouk om haar op te halen. (Even een shout-out naar Bonnie de Hyundai Santa Fe; sinds mijn scooter gejat is ben ik nergens zonder Bonnie en ze brengt me mooi overal naartoe!). Daarna door naar DiveFactory om mijn spullen te halen en toen konden we het water in. Eerst een duik bij Witches Hut en daarna bij Karpata. Supermooie plekken om te duiken, veel vissen, maar weinig echt bijzonders gezien. Maar je wordt verwend, want uiteindelijk zie je hoe dan ook ontzettend veel hier onder water, dus valt er eigenlijk nooit te klagen. Daarna weer spullen weggebracht, Anouk en Anfisa weggebracht en in de avond gegeten met Kasper en Paula (SUSHI!) en toen was het weekend weer voorbij.

Na het weekend begon de gewone werkweek weer. We hebben natuurlijk aandacht besteed aan het WK (het voordeel van zelf de juf zijn is ook zelf de wedstrijden kunnen aanzetten). Wel was het een hele onrustige week (weer!) want er waren ontzettend veel zieken. Op maandag ben ik nog wel mee gaan doen met de waterpolo, dat had ik nog afgesproken met Kiko een poos geleden. Kasper en Paula wilden het oook wel uittesten, dus ik was niet het enige groentje. De warming up zelf was alleen al zo'n 600m 'inzwemmen', ik had daarna onderhand al naar huis gekund haha. Maar daarna hebben we nog wat technische dingetjes geoefend en vervolgens meteen een vuurdoop gehad door mee te spelen in een partij. Maar wel eens leuk om gedaan te hebben, maar of het nu echt mijn sport is weet ik niet zo. Ik mag nog wel twee keer gratis meetrainen bij de waterpolo of het zwemmen, dus wie weet dat ik het nog eens ga doen!

Behalve dat er veel zieken in de klas waren, heb ik mezelf ook wel eens beter gevoeld. Behalve de dingen die moesten heb ik deze week na school niet veel meer gedaan dan dat. Veel hoofdpijn helaas. Op dinsdag was er nog teamvergadering en woensdag had ik mijn Papiamentu examen. Dat ging best wel goed en dat bleek oook wel, want woensdagavond kreeg ik een appje van Mina, mijn leerkracht dat ik een 8,5 behaald had! Om die periode af te sluiten besloot ik wel op donderdagavond eventjes met Jackeline wat te gaan drinken, maar wel nadat we donderdag met de klas naar Washinton Slagbaai National Park zijn geweest. Het was Boomplantdag, waarbij de kinderen van alle groepen 5 op het eiland mochten helpen om nieuwe bomen te bplanten in het park. De mevrouw die een korte lezing gaf in de klas vorige week had verteld dat er eerder heel veel bomen stonden in het park, maar er veel gekapt is door mensen en ook veel opgegeten is door geiten. Die geiten vangen ze nu om ze buiten het park uit te zetten en het hele park is inmiddels ook omheind om zo de terugkomst van geiten tegen te gaan. Nog steeds niet alle geiten zijn gevangen, maar het zijn er een stuk minder dan voorheen. Het was een leuke ochtend, de kinderen vonden het ook erg leuk om te doen.

Na school dus een drankje met Jackeline, althans, dat was het plan. Of het toeval is of niet, maar precies toen Brazilië moest gaan voetballen (en heel veel mensen zijn hier voor Brazilië, vraag me niet waarom) viel ineens de stroom uit. Ik stond net bij de printer op school en letterlijk alles viel uit, van printer tot airco, tot lampen en koelkast. Nu gebeurt dat wel eens vaker, dus ik besloot even te wachten (misschien een stop ofzo?) Toen dat na een minuut of 10 nog zo was, heb ik mijn printwerk maar gelaten voor wat het was en ben ik naar huis gegaan. Maar eenmaal daar aangekomen (andere wijk, dus vaak op andere momenten problemen) bleek ik daar ook geen stroom te hebben. Gelukkig heb ik een simkaartje met data, waarmee ik zag dat de Facebook Bonaire groepen ontploften met mensen die hetzelfde probleem hadden. Niet veel later was het duidelijk dat er een totale black out op het hele eiland was. Niets en niemand had stroom, op de mensen met zonne-energie en generatoren na. Rond een uur of 6 sprong alles weer aan en besloten we het er toch op te wagen ergens het terras op te komen (samen met Kasper, Paula en Jackeline) en we reden nog niet de straat uit of alles werd weer donker. Interessante gewaardwording toen we de auto parkeerden bij het centrum, alles compleet donker, op wat verdwaalde kerstlampjes die wel op een generator aangesloten waren na. Ook ijssalon Gio's was open, die hebben die avond goede zaken gedaan. Wij waren nog op zoek naar eten (spullen in de koelkast vertrouwden we niet meer zo) dus gingen we ergens in het donker zitten waar ook andere mensen zaten. Helaas kwam het meisje uit de bedieining vertellen dat ze net van de koks gehoord had dat ze echt niets meer konden klaarmaken op dit moment. Toen bedachten de foodtruck in elk geval zonder stroom werkt, dus dat dat een goede optie was. Eenmaal daar aangekomen bleken we dprecies de eerste mensen te zijn die ze niets meer konden serveren doordat ze uitverkocht waren, tuurlijk. Toen zijn we maar naar Delfins gereden, het resort waar Paula stage loopt. Zij hebben wel een generator en dus kon er gewoon gekookt en gegeten worden daar. We namen wat kleine dingetjes om te delen (iedereen was inmiddels toch aardig over zijn honger heen rond half 10) en reden daarna weer terug naar huis, waar rond half 11 dan eindelijk weer de stroom begon te werken. Nooit saai op Bonaire! Op vrijdag was het weer de laatste dag voor het weekend en keken we in de klas wederom een halfuurtje voetbal en knutselden we voor Sinterklaas die volgende week op school komt. Ik hoop overigens dat ik daar met mijn klas bij kan zijn, want dat is precies gepland wanneer ik met mijn klas zwemles heb en het was toch eigenlijk wel de bedoeling dat de kinderen zouden gaan zwemmen. Wordt dus nog vervolgd. Na schooltijd heb ik nog gauw de wedstrijd op mijn Digibord afgekeken en daarna lekker het weekend ingeluid met een ijskoffie uit het centrum! Dat was nog een hele bevalling, want er lagen twee cruiseschepen (yes, the season has started..) en de wedstrijd van Nederland was net afgelopen dus het was een drukte van jewelste. Daarna eventjes naar huis en ben ik eind van de dag met Anneke samen wezen kijken bij een meisje dat een trimvest (voor het duiken) verkocht. Nu ik regelmatig dingetjes aan het huren ben, ben ik langzamerhand aan het kijken of ik het zelf kan aanschaffen. Dat scheelt toch een hoop geld, want dan hoef ik alleen nog maar een zuurstoftank te huren en verkopen kan altijd weer. Lang verhaal kort: het trimvest is alvast binnen! Nu de rest nog. Ik sloot de dag af met Kasper en Paula, die Kasper’s moeder ook een weekje op bezoek hebben. We speelden een spelletje met z’n vieren en toen ging ik lekker naar bed.

Zaterdag was wederom echt een druilerige dag met veel regen (waarom altijd in het weekend?). Ik besloot maar van de gelegenheid gebruik te maken en mijn was te gaan doen. Dat was nog niet zo’n straf want het WK stond aan dus zo kon ik tijdens het wachten nog een deel van de wedstrijd Frankrijk-Denemarken meekijken. Hoewel ik niet kan wachten tot ik over een paar weken gewoon op mijn eigen bank (of nog beter; in het zwembad) kan chillen terwijl mijn wasmachine thuis aan staat. Nog even volhouden! Daarna deed ik gauw boodschappen en vroeg Anneke of ik zin had iets af te spreken. Ik heb haar opgehaald maar terwijl we een rondje reden om wat te gaan drinken begon het te gieten. We besloten even naar Crossfit Palms te rijden. Dat is een Crossfit die onderin een vervallen gebouw zit gehuisvest. In dat gebouw (wat een hotel had moeten worden) zijn ontzettend veel graffititekeningen gemaakt, je kunt er zo naar binnen lopen. Ideale activiteit met weer als dit dus. We hebben alles uitgebreid bekeken, een drankje gedaan bij Oasis en toen teruggereden. In de avond, half 7 volgens de uitnodiging, waren we uitgenodigd bij Mina, onze Papiamentu leerkracht, om te vieren dat we allemaal de toets behaald hadden. Ze had een kok uitgenodigd die voor ons ging koken (we moesten dan 15$ inleggen) en we kregen drankjes en een toetje van het bedrijf. Om half 7 kwam ik keurig aangereden terwijl Mina in de voortuin druk stond te gebaren dat we een uur te vroeg waren. Ik was zelf ook al gaan twijfelen, want woensdag had ze half 8 gezegd, maar op de uitnodiging voor vrijdag stond toch duidelijk half 7. En ik was niet de enige, want achter mij aan kwamen ook de andere cursisten.. Uiteindelijk werden we dus weggestuurd voor een uur, waarop we besloten maar vast een drankje te doen bij een nabijgelegen hotel tot half 8. Daarna zijn we teruggereden, hebben we samen gegeten en ons certificaat in ontvangst genomen! En toen was de zaterdag ook weer voorbij.

Inmiddels is het zondag en heb ik weer mooi de tijd gehad voor een blog. Ik ga zo maar even een beetje opruimen hier en dan vanmiddag (hopelijk!) nog even bij The Beach liggen als het een beetje weer is. Ik kijk reikhalzend uit naar de kerstvakantie, nog vier weken te gaan! Voor nu nog een fijn weekend en tot de volgende weer!

109 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page