top of page
Foto van schrijverWyke Grob

We gaan bijna beginnen!

Bon tardi vanuit een wederom zonnig Bonaire! Het is hier inmiddels namiddag en ik zit lekker in de wind en de lage zon aan mijn picknicktafel deze blog te typen (en daarna vanuit mijn bed, want de picknicktafel zat wat hard haha). Ik was gebleven bij de vrijdag waarop ik finaal mijn bovenbenen en sleutelbenen verbrandde, maar deze zijn inmiddels van felrood naar licht bruinig verkleurd (voor het gemak vergeten we het vervel proces wat we ook al in zijn gegaan maar eventjes..). Iets van progress dus! Het was het laatste weekend van mijn echte vakantie want vanaf volgende week word ik toch wel iedere dag op school verwacht, ook al zijn er nog geen kinderen. De voorbereidingen gaan dan van start! Vanwege het ongemak van het verbranden, deed ik zaterdag rustig aan en besloot ik maar eventjes uit de zon te blijven. Eerst reed ik via het tankstation naar de scooterverhuur. Ik wilde graag mijn eerste scooter terug omdat hier een mandje op zat (lekker makkelijk met de boodschappen)! Bij het tankstation werkt het hier ook iets anders dan in Nederland, je moet hier vooraf betalen. Wil je vol aftanken dan lever je eerst je bankpas bij het loket in en kom je na het voltanken weer afrekenen. Eenmaal getankt reed ik naar de verhuur en kon ik zo mijn eerdere scooter terug krijgen: ze hadden geen grote problemen ontdekt maar hadden hem een beetje anders afgesteld zodat de motor iets meer benzine kreeg bij het starten, zodat dit hopelijk vanaf nu iets soepeler gaat en blijft gaan. Daarna trakteerde ik mezelf op een lekkere lunch (en frappuccino!) bij de sportsbar in het centrum. Kon ik daar meteen een helft van de wedstrijd van PSV kijken, maar ook Manchester United werd uitgezonden. Vanuit de gesprekken ving ik op dat er rond het WK ook grote schermen komen en dat de tijden gunstig aangepast zijn voor de Bonairiaanse tijdzone. Good to know!

In de middag heb ik thuis de wedstrijd van Heerenveen bekeken vanuit mijn bed (ook wel lekker, het is immers nog wel vakantie!) Daarna heb ik gekookt en ben ik rond 9 met Anouk een drankje gaan doen bij een brouwerij in het centrum, waar ook nog een vriendin van haar naartoe kwam.

We hebben een Bonaire blond biertje daar gedaan en zijn toen vervolgens naar een feestje gegaan dat in een goed gekoelde club (a.k.a. ijskast) plaatsvond. Het liep goed vol en was leuk, maar zo rond half 3 begon ik toch aardig moe te worden. We gingen daarna terug naar huis.

Het naar huis komen na feestjes is hier overigens wel interessant. Aangezien er maar weinig taxi's zijn, is het hier vrij normaal om na feestjes gewoon zelf (beschonken) naar huis te rijden. De wegen zijn toch slecht, dus rijdt iedereen vrij langzaam en daarnaast is het vaak maar een klein stukje. Om andere mensen te waarschuwen dat je wat minder alert en ze dus voor jou wat beter moeten opletten, rijd je gewoon met groot licht. Wat een oplossend vermogen. Nee, zonder gekheid, dat is natuurlijk wel gevaarlijk. Gelukkig zagen Anouk en ik dit beide niet zo zitten op deze manier en bood Anouk aan om voor ons te rijden. Toen we terugreden kwamen we halverwege een haaks geparkeerde politieauto tegen op de weg, omdat daar dus een auto in de prak gereden was. Gelukkig konden we met een klein ommetje onze weg vervolgen en daarna lekker naar bed. Op zondag was ik echt niet vooruit te branden. Het was natuurlijk laat geworden en aangezien ik 's ochtends vaak vroeg wakker ben, was dat dit keer niet zo'n lekkere combinatie. Een keertje omdraaien resulteerde in wakker worden in de middag, oeps. Daarna heb ik alsnog heel rustig aan gedaan en ben ik in de namiddag met een boek richting Playa (ook wel het centrum van Kralendijk) gereden. Hier heb ik op het terras genoten van koude drankjes en als diner een soepje en een pokebowl.

Vanuit daar ook nog eventjes met Nederland gebeld en vervolgens terwijl de zon steeds verder richting zee zakte ben ik weer huiswaarts gekeerd. Ook vanuit thuis waren het mooie luchten. Ik besloot een beetje op tijd naar bed te gaan, want maandag begon de eerste week, de voorbereidingsweek hier, waar ik vanaf 8 uur iedere dag verwacht word.

Zo vertrok ik maandagochtend met mijn rugzak richting de school. Eenmaal aangekomen werd ik door allerlei nieuwe collega's al heel vriendelijk welkom geheten. Wel merkte ik meteen dat er onderling ongelofelijk veel Papiaments gesproken wordt, dat belooft wat! Binnen een aantal minuten stond er een collega voor mijn neus die zich voorstelde als Adele, een super enthousiaste en open vrouw met al 11 jaar ervaring in het onderwijs als onderwijsassistent. Dit jaar komt ze vier dagen per week bij mij in de klas, onder andere om de Papiaments lessen te verzorgen. Dat is wel onwijs fijn, want zo kan zij mij ook een beetje wegwijs maken op school. Nadat we kennis gemaakt hadden en ik nog kort wat andere collega's gesproken had, was het tijd voor de klas. De kasten puilden uit en het was flink stoffig, dus genoeg te doen. Er stonden ook nog wat spullen van een leerkracht die moest verhuizen naar een andere groep, dus die hebben we eerst weggebracht en daarna de rest uitgezocht. Verder zijn we bezig geweest met hoe we het in de klas wilde hebben staan dus zijn we met spullen gaan schuiven. Al met al een flinke klus. Rond half 4 hielden we het voor gezien, morgen weer een dag! Eenmaal thuis heb ik nog wel wat materiaal voor in de klas in elkaar geknutseld, zodat we het ook een beetje kunnen opfleuren. Daarna was het tijd om naar bed te gaan.

Op dinsdag konden we rustig verder waar we gebleven waren, ondanks dat er nog steeds veel onduidelijk was. Eenmaal klaar met opruimen wilden we graag spullen gaan ophangen, maar bleek de printer het niet te doen. Een rooster maken? Had ook nog geen zin want de vergadering op donderdag zou pas bekend worden wie wanneer gymt, godsdienst heeft en welke dag Adele niet in mijn klas is. Aan de gang met nieuwe materialen? Kan nog niet, want de bestelling was nog niet binnen. Dat schoot dus nog niet zo op dus verplaatsten we eerst de laatste meubels en ruimden we de knutselkast opnieuw in. Rond een uur of 1 verliet ik de klas omdat ik op het hoofdkantoor van het schoolbestuur een kennismaking had met de andere nieuwe collega's bij de stichting. Meredith, een andere collega die als onderwijsassistent op de school gaat werken waar ik ook werk, ging hier ook heen en kende ik al. Maar ook Anneke, die mij ophaalde vanaf de airport zag ik hier weer. De kennismaking was de eerste module die we met deze groep volgen, vanaf nu hebben we iedere week een bijeenkomst (per week ook locatie verschillend, verdeeld over de scholen). Hierin staan verschillende zaken centraal, zoals kennismaking, methodes, toetsing, inburgering en uiteindelijk ook de taallessen Papiaments. Naast de gesprekken die we hadden met de collega's als kennismaking onderling, werd het papierwerk rondom ons contract verder in orde gemaakt en kregen we veel informatie over de organisatie zelf. In de tussentijd had ik al allerlei appjes gekregen van Adele dat zij al druk bezig was geweest met het uitpakken van de bestelling voor onze klas, die binnen gekomen was.

Ik ben na de bijeenkomst nog even in de klas wezen kijken. Jackeline, die gaat werken op de school in Rincon, ging even mee. De Papiaments lessen zullen binnenkort ook in mijn lokaal plaatsvinden, dus wist ze zo ook meteen waar het was. We wisselden nummers uit, toch wel gezellig om zo wat nieuwe mensen te leren kennen! Daarna zaten de voorbereidingen er voor vandaag er wel op en heb ik na het eten nog even met Anouk buiten gezeten en gekletst. Vervolgens ben ik vroeg naar bed gegaan, want op woensdag (vandaag) stond er een teambuildingsactiviteit op de planning, waarvoor ik om 7:30 uur op Sorobon (20 minuutjes met de scooter) moest zijn. Dat was dus vroeg uit de veren, want voor de zekerheid heb ik mezelf ook maar even ondergedompeld in de zonnebrand. De laatste keer Sorobon liep het niet zo goed af met mijn bovenbenen, dus better safe than sorry. Ik reed richting Sorobon en kwam toen een hele hoop flamingo's tegen langs de weg! Een mooi gezicht (en natuurlijk even een foto maken!).

Maar goed ook, dat insmeren, want we zijn de hele ochtend grotendeels buiten en maar deels in de schaduw geweest. We deden verschillende activiteiten en moesten ook complimentjes voor elkaar opschrijven. Ik kreeg er ook al twee terug, echt super leuk om zo te starten in een team. Een van de onderwijsassistent, maar ook eentje van een collega die mij nog niet echt gesproken had.

Verder deden we allerlei activiteiten in het kader van teambuilding, samenwerken en naar elkaar luisteren. Het was wel erg warm, maar ook wel heel gezellig. Leuk om zo te starten met je team, helemaal als je nog niet iedereen kent.

We sloten af met een gezamenlijke lunch en daarna was iedereen vrij om te gaan. Ik ben lekker naar huis gegaan, heb een frisse douche genomen en vervolgens ben ik verder gegaan met het voorbereiden van dingen op school en deze blog. Het bevalt hier tot nu toe dus prima en het verloopt allemaal vrij voorspoedig. De komende twee dagen staan nog in het teken van vergaderen, voorbereiden en als het goed is kan ik dan vrijdagavond Coen gaan ophalen van de Airport! Goedenavond/ nacht dus voor jullie in Nederland en tot de volgende blog maar weer! Overigens, ze hebben van iedere leerkracht een blad gemaakt om naar ouders en kinderen door te sturen. Onderstaand mijn meet-your-teacherblad (met dank aan Thasja)!

139 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page