top of page
Foto van schrijverWyke Grob

Zei er iemand vakantie ??

Bon dia lieve mensen die mij nog steeds volgen via deze blog. Daar was ik weer. Het was wel weer tijd voor een blog, dus bij deze. Ik ga gewoon verder waar ik de vorige keer gebleven was, dat was op vorige week woensdag. Op woensdag 21 september heb ik vooral weer gewoon gewerkt. Onze ezelvriendjes kwamen ook weer even langs, zie hieronder.

21 september is toch altijd een beetje een speciale dag, omdat het mama's verjaardag is. Maar ook zo'n dag dat ik er vaak net niets mee kan, want het is een dag om iets te vieren, maar er valt niet zoveel te vieren, althans niet hetgeen waar het om draait. Gelukkig had ik een fijne werkdag. Een collega die ik toevalligerwijs op maandag hierover al had gesproken, had een cadeautje voor me gekocht, echt superlief. Even een foto tussen de nakijkboekjes en de stickers (ja, er is nog werk aan de winkel zoals je kunt zien haha).

Na de reguliere werkdag hadden wij officieel nog een intervisie staan met collega's van andere scholen. Dit bleek uiteindelijk zo'n klein clubje dat we even de tijd hebben genomen om iets minder officieel en volgens intervisie-plan het een en ander met elkaar te delen. Want ondanks dat je elkaar wel eens in de week ziet door die modules (en nu zelfs twee keer per week met de Papiamentu les erbij); je spreekt elkaar weinig omdat er zoveel op het programma staat. Het was daarom best lekker om in een wat relaxtere bijeenkomst gewoon naar elkaar te luisteren en een gesprekje te voeren hoe het overal gaat. Daarna heb ik nog even met andere collega's gesproken over afspraken rondom bepaalde vakken en kreeg ik hulp aangeboden voor het maken van mijn onderwijsplannen, echt fijn. Hopelijk kan ik daar volgende week dus even voor gaan zitten met een collega. Daarna was het tijd om lekker naar huis te gaan, waar ik een chille avond had en behalve een gedichtje schrijven niet zoveel meer deed. Prima wat mij betreft.

Op donderdag zag de lucht er al enigszins onheilspellend uit. Op wat miezerregen na kwam ik relatief droog over richting werk. Wel ontving ik meteen al diverse berichtjes van ouders over of de zwemles wel door ging. Dat was dus het eerste wat ik op werk zelf ook ging navragen, maar daarover was nog niets bekend. Na eenmaal opgestart te hebben in de klas, kwam de adjunct directeur ons vertellen dat de zwemles niet door ging. En ze had het nog niet gezegd of er vielen liters regen uit de lucht. Regen is hier vaak wel een tropisch buitje. Het valt met bakken uit de lucht op de ene plek, op de andere plek gebeurt niets en het kan ook zo ineens weer over zijn. Hoewel, vandaag was het toch wel de hele dag aardig grauw. Toen het eenmaal half 1 was en de kinderen naar huis moesten was er weer zo'n hoosbui, afspraak is dan dat ouders hun kinderen bij het klaslokaal komen halen. Het schoolplein was ook een soort slalom geworden; ontwijk de plassen.

Nadat alle kinderen mee naar huis waren, had ik nog Papiamentu les van Mina. Mijn lokaal druppelde langzaam vol met collega's die wel gelukkig droog konden overkomen. Mina vertelde ons ook dat de meeste mensen in Caribisch gebied ook echt binnen blijven met regen. Ze vinden het niks, hun haar begint weer te pluizen als het nat wordt en het is gewoon best standaard dat dingen niet door gaan als er regen valt. Zo bleek ook de godsdienst les bij Jackeline uitgevallen te zijn, omdat de meneer die dat geeft ook niet naar Rincon ging rijden met de regen. Nu zijn de wegen ook niet top hier en kan het water moeilijk weg, het was echt niet onmogelijk geweest. Maar iedereen is daar oké mee, want zo gaan die dingen hier. De les zelf was weer hard opletten en goed meeschrijven. Het wordt wel steeds logischer en ik begrijp ook wel steeds meer voor mijn gevoel, maar ik behoef ook nog wel heel veel oefening. Maar goed, je kan na drie lessen ook niet verwachten dat ik vloeiend Papiamentu spreek of schrijf. Wel leer ik de regels steeds beter kennen en snap ik de zinsopbouw steeds beter.

Na de les was dan de tijd aangebroken van het door de regen naar huis moeten. Ik kon wachten, maar waarschijnlijk tot ik een ons woog, want de vooruitzichten werden ook niet beter. Sterker nog, ze werden slechter, er zou een tropische storm op komst zijn met harde windvlagen en nog veel meer regen en onweer. Dus; poncho aan en gaan met die banaan. Laten we het er op houden dat door de regen scooter rijden met gladde, volgelopen wegen en banden met weinig profiel niet mijn hobby is, maar het kwam goed! Weliswaar met druppen aan mijn neus en schietgebedjes dar ik niet weg zou glijden in tien centimeter hoog water op straat, zodat ik mijn voeten droog kon houden. Dat lukte, dus dat scheelde al een hoop. Maar even voor de beeldvorming, ons huis heeft een upgrade gekregen: we woonden op donderdag opeens met 'river view'.

In de nacht heeft het nog veel harder geregend en ook gewaaid, maar ik heb verder weinig gemerkt van een tropische storm. Viel reuze mee dus, gelukkig. Op vrijdag was het weer bijna weekend! In overleg met mijn onderwijsassistent Adèle en de directie ben ik tijdens de lestijd nog naar de IND gereden. Ik had namelijk nog steeds geen post met uitsluitsel over mijn Sedula, maar moet binnenkort wel naar burgerzaken met dat document. Nu schijnt dat IND dit wel naar mijn adres heeft opgestuurd, maar het is nooit aangekomen. Vreemd, want Anouk heeft het later aangevraagd en die van haar zat wel in de brievenbus. Gelukkig mocht ik dus een duplicaat komen halen, alleen is de IND daarvoor alleen open tussen 8 en 12 op vrijdag. Dat is erg praktisch als je werkt. Omdat het gewoon een papiertje ophalen was dacht ik daar zo wel even klaar te zijn. Maar bij aankomst zaten er alleen al een stuk of 8 andere mensen voor mij in de wachtruimte en ik kreeg een nummertje en moest ook wachten. Tijd duurt best lang als je een beetje haast hebt, ik voelde me toch wat opgelaten dat ik zo lang weg was van werk. Dus ik zat maar te wachten en te wachten met mijn nummertje..

Uiteindelijk kwam nog meer mensen binnen lopen, maar tot mijn verbazing met nummertje 32, 33, 34... Krijg nou wat, dacht ik, waarom mogen die eerder dan ik? Dat ben ik toch maar even vriendelijk gaan navragen aan de balie bij de wachtruimte: "Bij welk nummer zijn we?" en "Ik zit hier al vrij lang en al die andere mensen hebben nummers die eerder komen dan de mijne." Het gesprek liep volledig langs elkaar heen, want de vrouw zei: "Nu is nummer 30 en daarna is 31 en dan ben jij." Dus ik probeerde uit te leggen dat de rest van de mensen nummertjes gekregen had die eerder kwamen dan mijn nummer. De vrouw bleef ontkennen en zeggen dat ik na 31 was. Uiteindelijk zei ze: "Dan komt 32." Pas toen begon het bij mij te dagen, schijnbaar had ik nummer 32 en had ik dat er niet uit gehaald. Achteraf kan ik me dat zelf niet kwalijk nemen, ik zie echt niets anders dan een 35, maar goed. Niet veel later was ik als nummer 32 alsnog aan de beurt en kon ik met mijn papiertje weer richting werk. Daar deden we nog een Quizlet met de klas, de betrokkenheid (en de gezichten bijna in de Chromebooks) was goed merkbaar. Oh en heel leuk, ik kreeg mijn eerste knutsel/ tekenwerk van een kind uit mijn klas. Die heeft meteen een mooi plekje gekregen op de kast! En toen was het weekend!

Na wat nakijkwerk en plannen voor komende week kreeg ik een appje van Anouk of ik zin had om mee te gaan naar de happy hour van een hotel in de buurt. Ja hoor, goed plan! Samen gingen we die kant op en dronken we wat Polar biertjes. Ik zat nog niet goed en wel en toen viel me al op dat een van mijn leerlingen ook bij het zwembad van het hotel was. Ze kwam een aantal keer gedag zeggen, maar verder was het prima. Klein eiland, Bonaire. Het uitzicht vanaf het hotel is trouwens heel mooi, het ligt bovenop de heuvels en kijkt uit over allerlei lampjes, zo in het donker. Naast de bucket aten we nog Fish en Chips en toen ik eenmaal weer thuis was denk ik dat ik rond 9 uur 's avonds mijn ogen al dicht had. Appjes van Jackeline of ik nog iets kwam drinken in de stad van na 9 uur heb ik al niet meer meegemaakt!

Op zaterdag was het een echte chilldag geworden. Het plan was eigenlijk duiken, maar door de storm en de stroming die nog steeds wel aanwezig was, hebben we dat maar niet gedaan. Dus; lekker laat opgestaan, huisje opgeruimd, een aantal bestellingen gedaan voor in de backpack van Rixt (handig!) en daarna heb ik Anouk op gezocht bij The Beach waar je gebruik kan maken van strandbedjes en ook service hebt aan het bed voor een koud drankje, in mijn geval spa roodjes. Helemaal top! Het was een heerlijke dag, want door de storm was er nog aardig wat wind waardoor het niet heet was. Ik heb lekker een boekje liggen lezen een relaxmiddag gehad, waarna ik nog even boodschappen halen en daarna rond zonsondergang naar huis reed.

Op zaterdagavond maakten wij ons klaar voor het Oktoberfest. Een café op Bonaire organiseerde dat. Natuurlijk had ik weinig juiste kleding mee, maar met wat improviseren gingen we met een theedoek in onze tas op pad. Het begon zittend aan een tafel met Anouk, later ook Jackeline en een vriendin van haar, tot uiteindelijk op de dansvloer met veel gezelligheid! Ook kwam ik bijvoorbeeld Ivanka weer tegen (van mijn eerste week) waar ik even mee heb kletsen. Zo merk je dat je steeds meer mensen kent of in elk geval herkent en vaker tegenkomt. De geimproviseerde schorten waren toch best wel een uitvinding.

Op zondag was het, vanzelfsprekend, uitslaapdag, want dit was een latertje geworden. Wel spraken Jackeline, Anouk en ik af dat we zondagmiddag bij de lokale bar de wedstrijd Nederland-België zouden gaan kijken. Dus na een rustige ochtend en begin van de middag spraken we daar af en keken we de wedstrijd. En als je daar dan toch bent voor Nederland, dan natuurlijk in het oranje.

Na de wedstrijd besloot ik met Jackeline nog even te gaan snorkelen. We reden naar Andrea I, een duikspot om daar het water in te gaan. Vanaf de kant zou ik zweren dat daar iets groots rond zwom toen wij het water in gingen, maar ik kon niet herkennen wat het was. Na even wat twijfels durfden we dan toch wel het water in. Veel visjes gezien, maar door de stevige wind en de eerdere storm was het water duidelijk meer troebel dan de afgelopen dagen en zag je dus minder. Wel had ik mijn telefoon mee, ik heb in elk geval één vis kunnen vastleggen. Als Rixt komt zit er ook een onderwatercamera in haar backpack, dus hopelijk kan ik dan meer beelden laten zien.

Daarna hadden we vanaf dit strand een fantastische zonsondergang. Je zal je weekend maar zo kunnen afsluiten. Ik merk dat ik wel toe ben aan vakantie, had ook niet zo veel zin meer in de komende week. Gelukkig ben ik na dit weekend wel weer helemaal opgeladen.

Eenmaal thuis had ik nog wel een enigszins onaangename verrassing in mijn badkamer: deze mini schorpioen hield zich schuil onder de wc. Ik wilde hem vriendelijk naar buiten zetten, maar dat had ik beter niet kunnen doen. Hij kroop weer richting de muur en in een voeg. Hopelijk blijft hij daar dus zitten of vind hij een ander leuk plekje, buiten mijn huis.

Op maandag had ik een prima rustige werkdag. Daarna nog wat voorbereidingen getroffen voor de dinsdag en ook mijn laatste papierwerk voor de autoverzekering geregeld. Vervolgens richting huis, lekker relaxt. Weinig spannends op deze dag. Dinsdag hadden we een toets gepland en het was een pittige dag in de klas. Heel veel onrust, veel moeten mopperen. Op die momenten merk ik wel dat ik al weer een paar weken bezig ben, ik heb iets minder geduld dan de eerste weken. Gelukkig vonden de kinderen zelf ook dat het echt beter moest, dus namen we ons dat maar gezamenlijk voor voor woensdag. Na schooltijd had ik bouwvergadering met mijn collega's van groep 3 en 4. Toen die rond drie was afgerond, ben ik een rondje Bonaire gaan doen voor de auto, althans zo voelde het. Ik reed naar het postkantoor om hier mijn wegenbelasting in cash te voldoen (want dat moet) om vervolgens met mijn betalingsbewijs richting het loket voor kentekens te gaan. Het adres van de mevrouw bij het postkantoor bleek niet te vinden via google maps, dus ik reed naar de plek waar ik via via gehoord had dat ik moest zijn. Eenmaal daar bleek het ook daar niet te zijn, maar moest ik terug richting mijn eerste locatie. Ze zijn net verhuisd maar hebben nog niets herkenbaars op de gevel, dus de man bij het laatst loket probeerde me zoveel mogelijk info te geven, maar hij bleef vaag. Gelukkig was ik net voor tijd binnen en werd ik nog geholpen. Met twee Bonairiaanse kentekenplaten kon ik de deur uit! Toen ik thuiskwam was het tijd voor de de beentjes om hoog en relaxen in de namiddag en avond. Pittige dag, dus daar was ik wel aan toe. Op woensdag verliep de dag gelukkig een stukje kalmer, dus daar was ik erg blij mee. Adèle gaf het laatste deel van de dag les, dus kon ik ook nog eventjes wat dingen voor de klas doen. Dat is wel heel fijn! Na schooltijd had ik namelijk ook weer papiamentu cursus. Helaas was het rond half 1 weer heel vies weer op school, we merken toch wel iets van het orkaan/ regenseizoen de laatste dagen. Veel regenbuien (grote buiten!), onweer, wind, onrustige zee, al die dingen. Gelukkig zaten we binnen droog en was het weer een volle, maar leerzame les. We sloten af met het leren van de getallen, waarnaar we samen bingo gingen spelen om te oefenen.

En ja hoor, ik kreeg het nog voor elkaar ook: volle kaart! Als cadeautje mag ik van de papiamentu leerkracht op zondag op haar kosten soep halen bij een soep-standje op het eiland. Ben heel benieuwd, klonk in elk geval goed! Na de les ging ik met Jackeline wat drinken in Playa. Zij moest nog naar een bezichtiging en dus was het wel gezellig zo. We dronken een ijskoffie en vervolgens reed ik met de scooter naar huis. Na een klein beetje chillen en bijkomen besloot ik in Playa een pizza te gaan eten (daar had ik al dagen zin in!). Eenmaal daar raakte ik weer aan de praat met iemand uit de bediening, waar ik gedurende de avond af en toe mee heb lopen kletsen. Erg gezellig en we zullen elkaar vast vaker tegenkomen. Daarna was het tijd voor mijn bedje! Op donderdag hadden we een dag vol leuke dingen voor de kinderen. We besloten in het kader van de 'afsluiting gouden weken' (aangezien het volgende week vakantie is), iets langer bij het zwemmen te blijven omdat daar ook een speelparkje is. Na het douchen en zwemmen hebben we daar lekker ons eten en drinken gegeten en kregen de kinderen nog wat extra van ons! Daarna was het tijd voor even vrij spelen om vervolgens spelletjes te spelen rondom samenwerking. Leuk om dan soms hele andere kanten te ontdekken van kinderen. Ze deden goed hun best ondanks de warmte en het was heel gezellig!

Om 11 uur gingen we weer richting school met de bus en hadden we nog godsdienst, maar vierden we ook een verjaardag en deden we bingo. een topdag! Na schooltijd had ik mijn eerste oudergesprek, een verzoek wat deze week na mijn mopperdagen was binnengekomen. Best spannend, maar ik had het idee dat ik genoeg kon vertellen, dus het ging eigenlijk prima. Hebben we die horde ook weer gehad! Daarna hadden we op school een bijeenkomst over de proeftesten die we moeten gaan doen voor de nieuwe toetsen die in aantocht zijn voor de bovenwindse eilanden en die aansluiten bij de belevingswereld van de kinderen hier. De methodes zijn natuurlijk erg gericht op Nederland, zo werken we met euro's in plaats van guldens en gaan verhalen over dieren of dingen die hier niet voorkomen (een mol, kachel aan in de winter), dat maakt het soms wel moeilijk en oninteressant lezen. Fijn dus dat daar iets voor komt, maar toch ook wel spannend en sommige dingen lijken juist helemaal niet praktisch. Maar goed, eerst maar eens testen na de vakantie! Daarna heb ik nog wat nakijkwerk gedaan en een planning gemaakt voor de laatste dag voor de vakantie. Vervolgens ben ik nog op de scooter richting Kooyman gegaan om hier boutjes te kopen voor het bevestigen van de kentekenplaten. Na even puzzelen is het gelukt: Bonnie kan legaal de weg op!

In de avond kwam Jackeline nog even langs en hebben we met z'n 5en (Anouk, Paula en Kasper waren er ook) wat drankjes gedaan en gekletst in de voortuin. Dat was heel gezellig. En nu? Kruip ik mijn bedje in! Morgen (vrijdag) nog een dagje werken en dan is het tijd voor vakantie! Aan het einde van de dag komt Rixt ook aan op het eiland, dus dan kunnen we samen niksen! Ik kijk er naar uit, goedenacht of hele vroege fijne morgen voor jullie in Nederland!

113 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page